Archive for the ‘media’ Category

Lara Logan story botched by LA Weekly

On February 15th the LA Weekly published a post by Simone Wilson under the headline “Lara Logan, CBS Reporter and War Zone ‘It Girl,’ Raped Repeatedly Amid Egypt Celebration.” The opening paragraph stated that Logan had been “brutally and repeatedly raped” — with that phrase emphasized in bold type.

The LA Weekly apparently got the story wrong. Logan had suffered a horrifying sexual assault while working in Cairo’s Tahrir Square, disturbing details of which came to light in subsequent media coverage. But according to reporting from three different news outlets — The Wall Street Journal, the New York Post, and IOL News of South Africa (Logan’s native country) — Logan was not raped. Those articles were cited in a MediaBugs error report posted last week by Tracy Clark-Flory, a journalist who covers women’s issues. (Disclosure: Clark-Flory is a friend and former colleague of mine at Salon.) Since the report was posted, MediaBugs sent three emails to LA Weekly editors seeking a response. We’ve received none.

It’s understandable how a news organization might have made this kind of mistake; while many initial reports about Logan’s attack adhered to a statement from CBS News describing “a brutal and sustained sexual assault and beating,” LA Weekly wasn’t the only outlet to make the leap to “rape.” (See Jen Phillips’ post on MotherJones.com for more on this.)

Still, it’s troubling that more than three weeks later the LA Weekly has not posted a correction on its piece, or explained why it believes no correction is warranted. To say that accuracy is important to a news organization’s credibility is stating the obvious — but it seems particularly crucial when public understanding is distorted around a story as emotionally and politically fraught as Logan’s.

Here’s one small anecdote showing why. Last weekend I described the issue to a friend who is well-read on current events. He said that he’d seen the LA Weekly piece, among others. When I told him that Logan apparently had not been raped, he was surprised — he’d understood that to be a central fact of the story.

The LA Weekly’s silence on the matter could in part be due to the withering criticism it came under for Wilson’s piece, which ran with a curvaceous photo of Logan and used various sexualized descriptions of her, including “firecracker” and “gutsy stunner.” Newsrooms tend to circle the wagons when under attack.

That uproar, ultimately, was a matter of editorial judgment and (brutally bad) taste, one that LA Weekly editors may or may not choose to address at some point. (Wilson did so, to some degree, in an update to her post on Feb. 16.)

But this issue is more straightforward. By not addressing the apparent factual mistakes brought to its attention, the LA Weekly not only damages its reputation but also does a disservice to Logan’s story, which has cast a powerful light on a previously underreported problem faced by female journalists. The uncorrected errors take a piece that already comes across as insensitive and make it seem irresponsible, too.

[Note: This post first appeared on PBS.org’s MediaShift blog.]

UPDATED: It seemed worthwhile to include this subsequent exchange I had with an anonymous reader in the PBS MediaShift comments thread:

Anonymous: “I agree with you for the most part, however… no named source has yet contradicted their account. It could be that Lara was raped. We still don’t know.”

My reply: “True, the details of what happened still aren’t entirely clear. But since all the evidence we do have points to Logan not being raped, reasonable readers have a right to raise questions — and they deserve an answer from the LA Weekly. Perhaps the Weekly knows something it hasn’t shared, though the piece appeared to include no original reporting and that seems unlikely. Regardless, if the public raises legitimate questions the onus is on the newsroom to support — or correct — its account.”

UPDATED, 3/15/11: LA weekly has since posted a correction notice stating that it “erroneously interpreted CBS’ report of what happened to Logan on February 11, 2011.”

As of this update the original article’s headline and repeated references to “rape” in the text remain unchanged.

For additional details, see the updated mediabug.

Advertisements

Hacking the Middle East

Simplistic pronouncements about the role of social media in stirring uprisings and toppling dictators have by now, thankfully, seemed to die down. That Facebook, Twitter, YouTube and other digital tools have been important to the historic upheaval in the Middle East is an unimpeachable fact. And a closer look at how those tools played a part is more than just interesting — it may offer clues to major social and political movements of the future.

A gathering last week in San Francisco organized by Hacks/Hackers and HackDemocracy showcased some illuminating work on the subject. Stanford computer scientist Rio Akasaka shared an animation he made showing worldwide Twitter activity from Feb. 7 to 14 that used the hashtag #Egypt. Unsurprisingly, the United States and Europe figure most prominently in the dynamic constellation, but there was also a climactic surge across the Middle East, South Asia and South America as news spread on Feb. 11 that Hosni Mubarak no longer held power:

Each dot on the map, Akasaka said, represents a single tweet; at the peak of activity for #Egypt, he said, there were as many as 6,000 per minute.

After the Mubarak regime all but shut down the Internet in Egypt at the end of January, activists moved to work around the technological assault. Egyptians relied even more on mobile phones to connect to the outer world, said Ahmed Shihab-Eldin of Al Jazeera English, in some cases texting and emailing trusted contacts elsewhere in the Middle East or Europe who would disseminate the info via Facebook, Twitter and blogs. Meanwhile, Google and Twitter joined forces to launch speak2tweet, a service that helped Egyptian citizens keep information flowing online by way of voicemails.

Egyptian-born technology entrepreneur Amir Khella said that the R.N.N news hub on Facebook, which reportedly saw a veritable explosion of page views in late January, was the best “hack” he’d seen among any related to the revolution. The R.N.N page pulled together information via text messages, phone calls and emails from people witnessing various events on the ground. R.N.N would crosscheck multiple reports from the same approximate time and location, Khella said, in order to separate fact from rumor. (Who exactly is behind R.N.N remains unclear, he later told me.) It was a nimble kind of crowdsourcing born of the crisis.

No doubt there have been other useful applications of digital technology during this period of seismic change in the Middle East, and surely more will spring up in the months ahead. It’s also important not to overstate their role, and to examine how the Internet has been used nefariously by oppressive regimes.

Maybe in part it’s because the earlier proliferation of Facebook and Twitter in American culture was marked by some frivolity that writers such as Malcolm Gladwell haughtily dismissed them as a sideshow in the context of revolutions. (See Matthew Ingram for a sharp take on how Gladwell went astray.) But as the speakers last week in San Francisco reiterated, a great number of people in the Arab world are using them, and not primarily to muse about what they ate for lunch. Under pressure from the U.S. government, executives at Facebook and Twitter have made moves to keep their platforms viable for activists, and it’s doubtful that their motivations to do so were solely capitalistic.

“We realize that in order to be meaningful, online freedoms must carry over into real-world activism,” said Secretary of State Hillary Clinton in February, in a wide-ranging speech about Internet freedom. She later continued: “The dramatic increase in internet users during the past 10 years has been remarkable to witness. But that was just the opening act. In the next 20 years, nearly 5 billion people will join the network. It is those users who will decide the future.”

Wisconsin Gov. Walker’s war on labor

The showdown continues in Wisconsin pitting public-sector labor unions against Republican governor Scott Walker, who aims to eviscerate collective bargaining rights. As of this writing the state’s Democratic lawmakers apparently are still MIA. Days of large protests in Madison and even the involvement of the Super Bowl champion Green Bay Packers have indicated the high stakes. Recently on Talking Points Memo, which was ahead of most national media on the Wisconsin story, Josh Marshall made a persuasive case that Walker’s anti-labor offensive could have a big impact on national politics:

Whichever side of the policy issue you’re on, I think the outcome of this situation is going to have ramifications across the country. Republicans came out of the 2010 election pumped up and feeling that they had a huge mandate to fundamentally change government in this country. I don’t think the elections really told us that at all. But these things are decided by results post-election not by analysis of the election returns. And that’s what’s being determined right now.

If Gov. Walker (R) is able to push through big, big changes to collective bargaining rights and makes it stick, that will be picked up in many other states and it will shape perceptions of the public mood going into the 2012 election — from the top of the ticket all the way down to the bottom. On the other hand, if he gets shut down and the idea takes hold that he overreached, that will have similarly widespread effects in other states as well as in shaping the political terrain going into 2012.

As TPM’s Brian Beutler has pointed out, similar fights already are brewing in Tennessee and Ohio. (Also instructive is Beutler’s rundown of how Walker ginned up the budget shortfall in Wisconsin per his partisan agenda.)

It’s important not to romanticize organized labor in this battle; its history is peppered with abuses and cronyism on par with those of the most cunning politicos, leaving the American public skeptical of unions with reason. But Paul Krugman today crystallizes what’s important about the Wisconsin showdown as well as anyone I’ve read to date:

You don’t have to love unions, you don’t have to believe that their policy positions are always right, to recognize that they’re among the few influential players in our political system representing the interests of middle- and working-class Americans, as opposed to the wealthy. Indeed, if America has become more oligarchic and less democratic over the last 30 years — which it has — that’s to an important extent due to the decline of private-sector unions.

And now Mr. Walker and his backers are trying to get rid of public-sector unions, too.

There’s a bitter irony here. The fiscal crisis in Wisconsin, as in other states, was largely caused by the increasing power of America’s oligarchy. After all, it was superwealthy players, not the general public, who pushed for financial deregulation and thereby set the stage for the economic crisis of 2008-9, a crisis whose aftermath is the main reason for the current budget crunch. And now the political right is trying to exploit that very crisis, using it to remove one of the few remaining checks on oligarchic influence.

A great place to follow continuing events on the ground in Wisconsin is Mother Jones’ handy blog-explainer, led by reporter Andy Kroll.

This is Yahoo News on speed: too fast for a correction notice

Recently the Spanish-language site of Yahoo News reported that NASA had contracted with three companies to develop some truly incredible commercial aircraft. The future planes, Yahoo reported, could be available by 2025 and fly at 85 percent of the speed of light. Just imagine: You’d be able to jump aboard one of these suckers and zing from Vancouver to Capetown in, oh, about a fifteenth of a second. Now that’s newsworthy!

And perhaps it might even be possible — but it’s not true. As a MediaBugs user reported, NASA is in fact aiming for these future aircraft to reach 85 percent of the speed of sound. (Impressive in its own right, but nothing remotely approaching the speed of light.) Apparently somebody at Yahoo Noticias en Espanol had mistranslated the NASA press release from which the story was mostly drawn.

Even seemingly small errors in the news — in this case a single mistranslated word — can matter, and they should be corrected with care. The Yahoo story was fixed a day or two after the mediabug was posted — a positive outcome — although without any notice to the public that it was changed. [*See update below.] We don’t actually know how the error came to Yahoo’s attention; I couldn’t get any meaningful response from the company when I tried to let them know about it.

Which is quite difficult to do. Yahoo News has no corrections info or content of any kind, nor any real channel for contacting its editors or producers. (When I tried the “News Help Form,” found via a barely noticeable link in the page footer, I received a comically unhelpful “Escalation Notice,” followed a day later by an email from a customer service rep promising to “send this information to our editors if necessary.” By that point the article had already been fixed.)

As we revealed in an in-depth MediaBugs study published in November, many legacy print-news companies are still stumbling big-time when it comes to error reports and corrections online. Yahoo News, of course, can’t even plead about transitioning to digital in an era of dwindling resources; it is part of a pioneering technology company native to the two-way medium of the Web. So why isn’t it doing a better job with this stuff?

Part of the answer may be that Yahoo News primarily is an aggregation site, filled with wire service stories and links to reporting from other news organizations. But in July 2010 Yahoo launched The Upshot, a news blog with original content produced by a small handful of established reporters and editors. Yahoo News already commanded huge traffic, but now the company apparently was making a bid for greater news-media relevance (and, presumably, even more traffic). Its Twitter feed, followed by roughly 62,000 people, says that its “Tweets are hand-picked by the Y! News Team and 100% RSS feed free!” In other words, there are real people behind the curtain here.

Still, good luck reaching them. In addition to trying the “help” form and contact via Twitter, I emailed an Upshot editor, Chris Lehmann, to see about reporting the “speed of light” error. He responded quickly and cordially, telling me that he had no idea whom to contact about it, particularly since the error was on the Spanish-language site. I commented that correcting a substantive error without any notice to the public is bad form. (Yahoo News has company in this practice: The New York Times and Reuters recently were caught doing this too.) “On the U.S. news blogs,” Lehmann said with regard to substantive fixes, “we always append an update to note when we’ve corrected the text.”

The Upshot also stands out from the Yahoo News mother ship by providing on its main page a visible list of editorial staff and their contact info. “Keep us honest,” editor Andrew Golis wrote last July. “Email us, comment on our posts, let us know when we’ve made a mistake. When we agree with you, we’ll be fast and transparent about fixing it, apologizing and explaining.”

The rest of the Yahoo News operation should get onboard with that agenda if it wants the public to trust in its content, already an uphill battle for the news media in general.

Here’s a suggestion to the managers of Yahoo News for a good start: Join the Report an Error Alliance. Put that snazzy little red-and-black button on every news page. When it bleeps with reader feedback, have somebody around to respond in reasonably short order (light speed won’t be necessary!) and publish the results in a transparent, user-friendly way.

UPDATE, 11:30 a.m. PT: Things have since accelerated farther away from clarity: When I returned to the Yahoo News story page today to check for an update I discovered that the text has changed back to the erroneous version first published. Whereas the segments in question had been changed from “la velocidad de la luz” to “la velocidad del sonido” they are now back to the former.

My suspicion is that while the first change was in all likelihood made by a person, the reversion to the error is probably due to a system glitch whereby that fix was overwritten. Of course, this points back not so neatly to the crux here — we have no effective way to inform Yahoo News about the problem, let alone get a clear explanation from them.

[Ed. note: This post also appeared today on the MediaBugs blog.]

CIA response to WikiLeaks: “WTF”

A report from the Washington Post on Wednesday describes an effort by the CIA to assess the impact of WikiLeaks on U.S. national security. The effort is known as the WikiLeaks Task Force. Apparently it’s also commonly referred to as “WTF” around the halls in Langley. While that acronym may be cracking some sardonic grins, the Post story also reveals a CIA perspective that is no laughing matter.

To some agency veterans, WikiLeaks has vindicated the CIA’s long-standing aversion to sharing secrets with other government agencies, a posture that came under sharp criticism after it was identified as a factor that contributed to the nation’s failure to prevent the attacks of Sept. 11, 2001. Even while moving to share more information over the past decade, the agency “has not capitulated to this business of making everything available to outsiders,” said a former high-ranking CIA official who recently retired. “They don’t even make everything available to insiders. And by and large the system has worked.”

Without a doubt the sharing of sensitive information among U.S. agencies remains a complex and unwieldy issue — perhaps as complex and unwieldy as the U.S. national security apparatus itself since it ballooned under George W. Bush in the wake of 9/11. But while a strong majority of Americans believe that WikiLeaks has harmed the national interest, it could be dangerously foolish to buy into a resurgent lockdown mentality.

In his indispensable 2006 book “The Looming Tower,” journalist Lawrence Wright investigated the devastating effect of turf battles among the CIA, FBI and NSA prior to the 9/11 attacks. Wright’s book, as I detailed in an essay for Salon, made a persuasive case that the 9/11 plot may well have been foiled if not for fatal duplicity on the part of the CIA, which jealously guarded its intelligence gathering from the criminal-investigation focused FBI. A crucial opportunity apparently came and went in late 2000:

In Yemen, [FBI agent] Soufan was on the trail of an al-Qaida figure closely connected with Nawaf al-Hamzi and Khaled al-Mihdhar, two Saudi-born al-Qaida operatives who would later help seize planes on 9/11. The CIA had surveillance photos of all three men together from an al-Qaida summit in Malaysia the previous January, but when Soufan came knocking for information, the CIA slammed the door shut. It was part of what Wright calls “a bizarre trend in the U.S. government to hide information from the people who most needed it.”

As I noted in my piece about WikiLeaks and cyber warfare earlier this month, some U.S. officials have been warning anew about the dangers of inter-agency turf battles. Former national intelligence director Dennis C. Blair recently told Congress, “This infuriating business about who’s in charge and who gets to call the shots is just making us muscle-bound.”

What happens when the next 9/11 is in the works? The real imperative, it seems, is for the U.S. government to better protect any necessary secrets (the definition of which is another key subject — see Thomas Blanton on “the massive overclassification” of U.S. national security information) while improving upon the sharing of vital information among agencies. If it fails in that mission, the fallout could ultimately be far greater than anything perpetrated by the likes of Julian Assange and company.

WikiLeaks might make America safer

[Updates to this post, through Monday Dec. 13, follow below.]

When the “Afghan war logs” became public earlier this year, I focused on WikiLeaks from the standpoint of its huge impact on the media. The ongoing release of a quarter million State Department cables has since unleashed a torrent of hot debate about government secrecy and whether Julian Assange’s organization is a force for good or evil.

Like many others, I’ve marinated myself in related articles and commentary over the last week but remain ambivalent about some of the complex moral issues involved. I’ve also been pondering a question that seems noticeably absent from the discussion: Could it be that WikiLeaks is actually the best thing in a long time to afflict U.S. national security?

The cacophonous phenomenon on the world’s front pages has been a grand wake-up call — the rise of cyberwar is no longer a matter of theory. It’s here whether you believe Assange is an enemy or a hero. If it proves true that a low-level Army analyst was able to get his hands on such a colossal amount of sensitive documents, what does that say about Pentagon preparedness for the security challenges of the proliferating information age?

So far some contents of “cablegate” itself have informed our view of just how serious an issue this is. As the Times reported on Sunday, “repeated and often successful hacking attacks from China on the United States government, private enterprises and Western allies” have been taking place since as far back as 2002. One previously unreported attack “yielded more than 50 megabytes of e-mails and a complete list of user names and passwords from an American government agency.”

The China cables also show the fire with which WikiLeaks plays; you get the sense that if some of the redacted names were revealed, it could potentially be disastrous, both to individuals involved and to U.S. intelligence gathering.

It’s noteworthy that the Obama administration’s assessment of the damage from WikiLeaks has consistently been inconsistent. The latest round has Attorney General Eric Holder saying that “national security of the United States has been put at risk,” while Defense Secretary Robert Gates says that concerns about potential harm are “significantly overwrought” and that the disclosures will have a “fairly modest” impact on foreign policy. The mixed message would seem to suggest that the U.S. government yet lacks a coherent approach to safeguarding the nation’s information infrastructure.

In the later years of the Bush administration, the federal government began to prioritize cyberwar, a focus continued by the Obama administration. But today there are the troubling, all too familiar signs of unpreparedness, agency turf wars and legal muddle. The Pentagon’s Cyber Command seeks to expand its powers aggressively and is, not coincidentally, publicizing that fact now. According to the Washington Post, its general in charge recently testified to Congress that he could not adequately defend the country against cyber-attack because it “is not my mission to defend today the entire nation.” If an adversary attacked power grids, he said, a defensive effort would “rely heavily on commercial industry.” Former national intelligence director Dennis C. Blair warned, “This infuriating business about who’s in charge and who gets to call the shots is just making us muscle-bound.”

By some accounts the world hasn’t seen anything yet in terms of the looming dangers of cyberwar. An attack could cripple America, argues former counterterrorism chief Richard Clarke, striking everything from train routes and electrical grids to bank data and medical records.

WikiLeaks over the last few months, then, may have exposed U.S. government vulnerability in an alarmingly useful way, if one not much in line with Assange’s ideas about undermining state power. You can bet it has lit a serious fire under officials involved with the nation’s cybersecurity, who now must be working that much more intensively to plug any leaks in the ship of state and build up defenses against future attacks. They are, of course, likely toiling in secrecy. For now, anyway.

UPDATE: On the eve of his arrest in London, Assange publishes an article in The Australian: “Don’t shoot messenger for revealing uncomfortable truths.” He opens with a quote from Rupert Murdoch: “In the race between secrecy and truth, it seems inevitable that truth will always win.”

UPDATE 12/8/10: Hackers sympathetic to Assange and WikiLeaks have launched a series of cyberattacks in recent days, targeting MasterCard, PayPal and a Swiss bank. (Could Twitter be next?) The Guardian looks into the “shadowy group” allegedly behind the attacks:

A 22-year-old spokesman, who wished to be known only as “Coldblood”, told the Guardian that the group – which is about a thousand strong – is “quite a loose band of people who share the same kind of ideals” and wish to be a force for “chaotic good”.

There is no real command structure in the group, the London-based spokesman said, while most of its members are teenagers who are “trying to make an impact on what happens with the limited knowledge they have”. But others are parents, IT professionals and people who happen to have time – and resources – on their hands.

It’s really too bad that Stieg Larsson isn’t still around to witness all this.

Also: Some incisive comments at the cross-posted version of my piece on MoJo from Matthew Rotando on the implications of escalating cyberwar.

And: A great primer on WikiLeaks and roundup of coverage from Alexis Madrigal at The Atlantic.

UPDATE 12/13/10: The WikiLeaks saga itself continues to ratchet up the potential for cyberwar. With a secret grand jury in Virginia reportedly now considering criminal charges against Assange, a headline in today’s Daily Mail raises the specter of retribution for Assange’s potential extradition: “Britain on cyber warfare alert as Whitehall prepares for WikiLeaks revenge attacks on Government website, it reads. Apparently “bank details of taxpayers and benefits claimants” could be at risk.

Stateside, meanwhile, the Times’ Scott Shane reports movement on the cyberwar front: “Whether or not the Obama administration tries to prosecute those who disseminated the information, it is determined to use technology to preserve its secrets. The Defense Department is scaling back information sharing, which its leaders believe went too far after information hoarding was blamed for the failure to detect the Sept. 11 plot. The department has also stripped CD and DVD recorders from its computers; it is redesigning security systems to require two people, not one, to move large amounts of information from a classified computer to an unclassified one; and it is installing software to detect downloads of unusual size.”

Endless quest for a fix at CNN

CNN’s broadcasts these days are packed with cheerleading for the network’s viewer participation opportunities. You’re encouraged to “share your story” at CNN iReport or “join a live chat” at Anderson Cooper’s blog or check out CNN Heroes on Facebook or follow one of the network’s nearly three dozen Twitter feeds. Welcome to the brave new world of interactive news!

But what if you happen to notice an error in a CNN broadcast and want to tell the network about it?

Welcome to the jungle.

Back on October 28th, a MediaBugs user filed a bug pointing out that a CNN broadcast had misidentified the prime minister of New Zealand as a film executive. (Watch the CNN clip here.) A primary goal of MediaBugs is to help improve communication between the public and newsrooms on error reports; currently we reach out to reporters and editors to let them know about bugs as they are filed.

Over the ensuing two weeks, I emailed CNN twice using an email form designated on its website for reporting an error. I got no response. That wasn’t entirely surprising since the form’s auto-reply message says, “While we are unable to personally reply to every e-mail, your comments are important to us, and we do read each and every one.”

CNN.com provides no contact information for editorial staff. (My search engine sleuthing for CNN Managing Editor Jay Kernis‘ email address proved unfruitful.) Eventually, I came across a Twitter account on a feedback page for CNN TV, @TeamCNN, whose bio indicates it is “dedicated to assisting our viewers.” After a cordial exchange of messages on Twitter, @TeamCNN asked me to submit the error using another email form, different from, though similar to, the one I’d used earlier. It was Nov. 18, three weeks since the bug had been filed. “We will look into,” @TeamCNN said.

After a couple more Twitter exchanges there was still no result. Another week had passed. CNN may present itself as being on the cutting edge of social media, but clearly it was time to pick up the phone. There had to be a way to reach a real live person in the newsroom, even though the only number I could find anywhere on CNN’s website was buried at the bottom of this About page. It was for contacting the network’s “Copyright Agent.” Googling farther afield, I dug up a number for a main line at CNN headquarters in Atlanta and asked the operator to connect me to the appropriate department. I reached an editorial assistant and explained the situation. He agreed that I should email him the bug report, saying he’d look into it. I sent him the link a few minutes after we hung up. A few days later I followed up at the same email address to check on a result.

As of this publication, CNN still hasn’t provided a response. Perhaps the particular broadcast error is so far in the rear view mirror at this point that correcting it doesn’t much matter to them. So what if a handful of viewers were left thinking that the creative director of WETA Workshop, Richard Taylor, is a dead ringer for New Zealand Prime Minister John Key?

Or, for all we know, the network may have already issued a correction on the air weeks ago. The problem is, there’s no way to find out on its website because CNN.com has no corrections content at all.

The point of slogging through this tale isn’t to pick on CNN, but rather to illuminate an endemic problem. CNN.com is hardly alone in its inaccessibility and unresponsiveness, as MediaBugs’ recently published national survey of news sites reveals. We’ve had similar experiences reporting errors via MediaBugs with Fox News, the LA Daily News, the Washington Post and the Wall Street Journal.

With digital platforms for news in rapid ascendancy, this status quo is untenable. Today, problems in news coverage are being discussed online by anyone and everyone; newsrooms need to welcome sincere attempts by the public to notify them about factual mistakes.

That means offering real accessibility — a clear way to report an error and a commitment to responding. Many news sites still rely on a generic email address or form buried deep in their pages, or on chaotic comments threads, for feedback. But if reporting an error using those channels feels like pulling back window curtains on a brick wall, why would anyone bother?

We’ve been glad to see several positive outcomes at MediaBugs, too, with timely corrections from CBSNews.com, and from KCBS and KNTV in San Francisco. Thus far these have been the exception. But the good news is that it’s pretty easy for newsrooms to make effective changes on this front (see our rundown of best practices in error reporting and corrections).

And let’s take it a step further, toward a real breakthrough: Maybe one day soon, the industry standard will be for all online news pages to have a prominently placed, universal button for reporting an error. A new project just launched by MediaBugs founder Scott Rosenberg and Craig Silverman of Regret the Error (and PBS Media Shift) is aiming for just that. Newsrooms of the 21st century: Please join us as part of the Report an Error Alliance.

[This post first appeared at PBS.org’s MediaShift Idea Lab.]

UPDATE 12/9/10: CNN has finally responded with a correction. Details here.

Wall Street Journal pushes flimsy Obama story, then stonewalls

*Post updated below with a response from a WSJ managing editor.

Just ahead of last week’s election the Wall Street Journal reported that “high-level Democrats” were calling for President Obama “to remake his inner circle or even fire top advisers” in the face of an imminent drubbing at the polls.

But an error report on MediaBugs flagged a conspicuous problem with the story: It contained no evidence supporting the claim in its headline and first paragraph. Not a single one of the eight people quoted in the piece called for Obama “to remake his inner circle” or “fire top advisers.” (Read the story here.)

Over the past week our MediaBugs team contacted the Journal five times seeking a response to the error report. We emailed a reporter, a managing editor and a general address designated for reporting errors to the newsroom. We also called the phone number listed with corrections info in the print edition. We haven’t received any response.

This isn’t the first time we’ve encountered a void when trying to reach the Journal about an error report. And while the previous instance involved a minor mistake, this one is more substantial.

It isn’t just that we think a reasonable error report deserves a response. It’s in the Journal’s best interest to provide one.

Surely more than one Journal reader wondered why there were no quotes to back up the story’s headline and premise. With no explanation from the newsroom, all we can do is speculate. It’s possible that the reporters spoke with “high-level Democrats” who said they wanted Obama to fire top advisers, but who would only say so off the record. (In which case the article might have explained that.) Or it’s possible an editor chose to punch up the opening and add a headline intended to attract maximum eyeballs. Maybe somebody at the Journal was eager to suggest a dramatic loss of confidence in Obama on the eve of a big election — after all, ever since Rupert Murdoch bought the paper, critics have been identifying a rightward slant in its news pages. (See, for example, The Atlantic, the New York Times, and many other sources.)

It’s also possible that the above explanations aren’t remotely accurate. We just don’t know.

Which, of course, is exactly the point. A Wall Street Journal reader raised a legitimate question; by failing to respond, the paper has left a void for its readers to fill with suspicion and surmise. (Journal readers may have noticed that no top advisers have departed the administration since the election; meanwhile, subsequent reports from Politico and NPR indicate that changes at the White House are likely to involve the “reshuffling of a relatively small cast of Obama insiders” and that “nobody expects an inrush of new blood.” Still, even the departure tomorrow of the entire White House staff would not answer the questions raised by the Journal story.)

When MediaBugs reaches out to newsroom managers about an error report, we explain that our aim is to help close the feedback loop, often inadequate, between the public and newsrooms. (Read our newly published national survey of news sites to see just how inadequate that feedback loop typically is.) We don’t tell editors whether they should run a clarification or correction — that remains up to them to decide and to articulate to the public.

In the pre-Internet age, it was easy for a news organization to control a conversation in the public view about its journalistic practices, or simply to ignore it altogether. Today, the conversation about journalism is everywhere; that’s the case whether or not a news organization chooses to engage with it. When it comes to championing accuracy, the best way forward is to be accessible, transparent and engaged with the public.

[Note: This post also appeared today on our MediaBugs blog.]

UPDATED Nov 12: The Wall Street Journal has finally responded, saying that it “fundamentally disagrees” with the error report posted on MediaBugs. You can read the Journal’s full response here. MediaBugs takes no position on specific bug reports; from my vantage as the project’s associate director I’ll say that we are glad to have the Journal’s response — a primary goal of ours is to connect the public with newsrooms on error reports and establish a useful record of the discussion that ensues.

In my personal opinion, as a blogger who sometimes writes about media, I’ll say that I find the Journal’s response totally lacking. It plays like bad kabuki, failing to address the actual problem raised by the bug report and further undermining the Journal’s credibility. I won’t spend time dissecting it here — because my project partner Scott Rosenberg has just done so over at Wordyard. “Like any journalist who’s been working for three decades, I’ve written and edited thousands of headlines on thousands of stories,” he says. “There is no way I would ever sign off on that headline and lead for that story. Our MediaBugs error-report filing called them ‘completely unsupported,’ and I agree.”

Go read Scott’s post for the stark details as to why — they are illuminating. When you run a story that you don’t have, as he puts it, and then defend it with misdirection and a high-handed tone, you only hurt your credibility more.

[In other MediaBugs news today, CJR’s Craig Silverman talks with me about our new report on corrections practices across major U.S. news sites. Whereby I offer a crucial update to Fox News’ “Fair and Balanced” slogan.]

Bush’s memoir could be called “Delusion Points”

According to a write-up in the Times this week of George W. Bush’s new memoir, here’s one way in which the former president regards the Iraq war:

For the most part, Mr. Bush offers a strong defense of his presidency, declaring that his decision to invade Iraq was the right one because … “the Iraqi people are better off with a government that answers to them instead of torturing and murdering them.”

From the Times’ coverage last month of the WikiLeaks Iraq war logs:

[T]he documents … contain indelible details of abuse carried out by Iraq’s army and police. The six years of reports include references to the deaths of at least six prisoners in Iraqi custody, most of them in recent years. Beatings, burnings and lashings surfaced in hundreds of reports, giving the impression that such treatment was not an exception. In one case, Americans suspected Iraqi Army officers of cutting off a detainee’s fingers and burning him with acid. Two other cases produced accounts of the executions of bound detainees.

Love in the time of Terror Babies

“My parents, with admirable foresight, had their first child while they were on fellowships in the United States. My mother was in public health, and my father in a library-science program. Having an American baby was, my mother once said, like putting money in the bank.”

So begins Daniel Alarcón’s recently published short story “Second Lives,” whose narrator is a Latin American man with a potent longing for a First World life. His dream has eluded him; he realizes he is doomed to a “terminal condition” of Third World citizenship, despite that his older brother — the one lucky to be born on U.S. soil — had seized the opportunity to emigrate many years prior.

Alarcón is a writer I’ve long admired, in part for how he weaves complex cultural politics into quietly powerful narratives. (His luminous story collection War by Candlelight is a must-read.) “Second Lives” arrived with uncanny timing in this politically boiling August. At face value, its opening easily could be another rallying cry for the political far right, members of which have been stirring up anti-immigrant and anti-Muslim hysteria from California to Texas to lower Manhattan.

Even by today’s standard of partisan politics, the hot wave of demagoguery hitting the country feels off the charts. Take the fear mongering of Louie Gohmert, the Texas congressman who has been flogging the “terror babies” conspiracy on national television: Shadowy foreigners are plotting to give birth in the U.S., only to take their tots overseas, train them as terrorists and send them back decades later, courtesy of the 14th Amendment, to wreak havoc inside the country.

That this theory is plainly ridiculous, and has been debunked by FBI and U.S. Customs officials, is beside the point. As Ruben Navarrette Jr. wrote from Phoenix, this is political opportunism of a very scary kind.

You might say that Gohmert is just small potatoes. But what about more influential Republicans eager this election season to foment a crusade against Islam? The tactics aimed at the so-called “Ground Zero mosque” — which in name is pure invention — are no less craven. Newt Gingrich put a Hitlerian stamp on the proposed Muslim center in lower Manhattan: “Nazis don’t have the right to put up a sign next to the Holocaust museum in Washington,” he said by way of egregious comparison on Fox News. No doubt Gingrich is pleased to be in lockstep with the cowardly Anti-Defamation League; he could scarcely do more to exploit fearful support from Jews than to evoke the Holocaust.

There seems to be not a shred of empathy or basic human decency in this dark political campaign. Oh, sure, some agitators will say that some of their best friends are Muslims — which should ring about as true and logical as pronouncements on CNN by Bryan Fischer of the American Family Association: “I love Muslims, I am pro-Muslim. I am anti-Islam. I would say to a Muslim, ‘Look, your ideology is destructive, it’s deceptive, it’s dark.'” Or as Fischer also put it: “Islam is not a religion of peace. It is a religion of war, it is a religion of violence.”

In this war, Gingrich, Boehner and Cantor are the generals, the Fischers their captains on the ground. For them anything goes in the battle for congressional power this fall, the rising dangers of nativist provocation be damned.

Which returns me to Alarcón’s story. Against the multitude in the media recently (no shortage of fictions among them) it is an unwavering prick of light. It brims with the humanism that America’s darkly cartoonish politicos so palpably lack. As great fiction should, the story never directly grapples with the Big Political Issues, like immigration. Indeed, the politics here are personal, etched in the lives of characters coping with family struggle, romantic heartbreak and the daily challenges and amusements of assimilation. “Second Lives” is a portrait of a divided family gazing across the chasm between the Third and First Worlds — and it is a vivid reminder of what is really in the hearts and minds of the vast majority of America’s immigrant hopefuls.

“In school,” recalls Alarcón’s narrator, “my favorite subject was geography. Not just mine, it should be said.” He continues:

I doubt any generation of young people has ever looked at a world map with such a powerful mixture of longing and anxiety; we were like inmates being tempted with potential escape routes. Even our teacher must have felt it: when he took the map from the supply closet and tacked it to the blackboard, there was an audible sigh from the class. We were mesmerized by the possibilities; we assumed every country was more prosperous than ours, safer than ours, and at this scale they all seemed tantalizingly near. The atlas was passed around like pornography, and if you had the chance to sit alone with it for a few moments you counted yourself lucky. When confronted with a map of the United States, in my mind I placed dots across the continent, points to mark where my brother had lived and the various towns he’d passed through on his way to other places.

That dream of “other places,” of course, has everything to do with the greatness on which our immigrant-rich society has been built. The demagogues who have forgotten this truth, or who knowingly have traded it for the miasma of deranged politics, would do well to read and ponder Alarcón’s tale. It is so much taller, as it were, than any of theirs.

WikiLeaks exposed

No matter where you come down on the veracity, morality or impact of WikiLeaks’ mountainous Afghan “war diary,” its release has been a fascinating event. It prompted me to reread Raffi Khatchadourian’s first-rate New Yorker profile of WikiLeaks founder Julian Assange, where several passages have fresh resonance in the wake of the latest document dump. (Back in April WikiLeaks made waves when it released a controversial video showing an attack by a U.S. Apache helicopter in Baghdad that killed seven people including two journalists.) There’s been much debate since Sunday, not to mention pushback from the White House, about whether WikiLeaks’ disclosures endanger U.S. troops and allies. Assange takes a provocative stance in this regard. As Khatchadourian reported back in early June:

I asked Assange if he would refrain from releasing information that he knew might get someone killed. He said that he had instituted a “harm-minimization policy,” whereby people named in certain documents were contacted before publication, to warn them, but that there were also instances where the members of WikiLeaks might get “blood on our hands.”

Also widely discussed right now is the idea of WikiLeaks as a kind of roguish champion of transparency — one that is itself frustratingly, if perhaps necessarily, opaque. Khatchadourian also considered this problem in striking terms: “Soon enough, Assange must confront the paradox of his creation: the thing that he seems to detest most — power without accountability — is encoded in the site’s DNA, and will only become more pronounced as WikiLeaks evolves into a real institution.”

I highly recommend reading the full profile if you haven’t; Assange’s personal background and various perspectives are quite illuminating with regard to the global splash his organization currently is making.

Another major theme since Sunday has been the story’s impact on media itself. Without a doubt we are in an evolutionary moment. Jay Rosen has some great thoughts on the ramifications of WikiLeaks’ rise: “In media history up to now,” he says, “the press is free to report on what the powerful wish to keep secret because the laws of a given nation protect it. But Wikileaks is able to report on what the powerful wish to keep secret because the logic of the Internet permits it. This is new. Just as the Internet has no terrestrial address or central office, neither does Wikileaks.”

There’s another aspect of the freshly tweaked media equation that I find fascinating: How effectively Assange and his (unknown) collaborators played a bunch of prominent global news institutions in the service of their cause. Why did they give the trove of so-called war logs to the New York Times, the Guardian and Der Spiegel first, rather than just release all the raw material for anyone to dive into from the get-go?

“It’s counterintuitive,” Assange explained in October 2009. “You’d think the bigger and more important the document is, the more likely it will be reported on but that’s absolutely not true. It’s about supply and demand. Zero supply equals high demand, it has value. As soon as we release the material, the supply goes to infinity, so the perceived value goes to zero.”

It’s certainly no coincidence that three media giants (from countries with troops in the war zone) were offered the embargoed material; WikiLeaks could bet that the New York Times wasn’t going to pass on it knowing that the Guardian or Der Spiegel might well produce a big exposé (and vice versa). You can sense the effect of this calculation bristling beneath comments from New York Times executive editor Bill Keller about his organization’s subsequent reporting project:

First, The Times has no control over WikiLeaks — where it gets its material, what it releases and in what form. To say that it is an independent organization is a monumental understatement. The decision to post this secret military archive on a Web site accessible to the public was WikiLeaks’, not ours. WikiLeaks was going to post the material even if The Times decided to ignore it.

Keller also noted: “At the request of the White House, The Times also urged WikiLeaks to withhold any harmful material from its Web site.”

By which Rosen further points out: “There’s the new balance of power, right there. In the revised picture we find the state, which holds the secrets but is powerless to prevent their release; the stateless news organization, deciding how to release them; and the national newspaper in the middle, negotiating the terms of legitimacy between these two actors.”

Here are some additional pieces to the WikiLeaks/Afghanistan story that are well worth checking out:

Amy Davidson with a thoughtful take on the huge trove of raw information: “WikiLeaks has given us research materials for a history of the war in Afghanistan. To make full use of them, we will, again, have to think hard about what we are trying to learn: Is it what we are doing, day to day, on the ground in Afghanistan, and how we could do it better? Or what we are doing in Afghanistan at all?”

Philip Shenon discussing the WikiLeaks phenomenon on “Fresh Air”: “You certainly hear at the Pentagon, at the White House, concern that one of these days somebody is going to leak something really important to an organization like Wikileaks. The example given to me is American nuclear secrets or the whereabouts of Osama bin Laden. Would Wikileaks put that out to the world without much filtering, and isn’t there a threat in that?”

Steven Aftergood, a respected voice on government secrecy, noting that WikiLeaks represents a creative solution to “over-control of government information” — but ultimately blasting WikiLeaks as being “among the enemies of open society because it does not respect the rule of law nor does it honor the rights of individuals.”

The WikiLeaks “about” page, which offers some bold declarations of purpose: “In an important sense, WikiLeaks is the first intelligence agency of the people. Better principled and less parochial than any governmental intelligence agency, it is able to be more accurate and relevant. It has no commercial or national interests at heart; its only interest is the revelation of the truth. Unlike the covert activities of state intelligence agencies, WikiLeaks relies upon the power of overt fact to enable and empower citizens to bring feared and corrupt governments and corporations to justice.”

Here’s the main page for the New York Times series.

And you can follow WikiLeaks activity on Twitter. (Bio: “We open governments.”)

UPDATE 7/28/10:
Forget the dismissive Pentagon Papers comparison that’s becoming conventional wisdom — see this sharp analysis from Joel Meares at CJR on the value of the Afghanistan docs: “The WikiLeaks documents put an underreported war back on the nation’s radar. It doesn’t matter that the pundits are yawning.”

Also now on CJR: Clint Hendler traces in detail how the WikiLeaks docs made their way into the Times, Guardian and Der Spiegel, “from Brussels, to a bunker, to blockbusters.” Part of his reporting underscores my view above as to how Assange played his hand with the three powerhouse news outlets:

On June 22, during a six hour coffee-soaked meeting in a Brussels café, Davies [a Guardian reporter] says Assange suggested another idea — that The Guardian and The New York Times be given an advance look at some information the site had on the Afghanistan war, with each paper publishing their own takes on the documents. Within the next twenty-four hours, Davies says Assange told him Der Spiegel should be included as well.

The piece recounts the unusual, highly secretive collaboration between the three news outlets that followed, as well as differing views on Assange’s involvement in the process. It’s an intriguing read that answers some questions while raising others — not only about how a rather mysterious new media force drove a global news cycle, but also about how things will go down when WikiLeaks makes its next move to foment a “global revolution,” as it puts it, in government and institutional accountability.

UPDATE 7/29/10:
Some commentators have suggested that the WikiLeaks story essentially was over after a couple days. Far from it, judging by the reaction of U.S. officials.

Speaking at a Pentagon press conference on Thursday, Defense Secretary Bob Gates said that the disclosures had “potentially dramatic and grievously harmful consequences,” including for Afghans identified in the documents who had helped the U.S. war effort. Added Admiral Mike Mullen, chairman of the joint chiefs of staff: “Mr. Assange can say whatever he likes about the greater good he thinks he and his source are doing, but the truth is they might already have on their hands the blood of some young soldier or that of an Afghan family.” (It’s interesting that Mullen seemed to refer to Assange’s source as a single person.) Meanwhile, the Justice Department apparently is looking into possible espionage charges against Assange and his organization. (That may be a stretch.) And Assange has said that WikiLeaks has another 15,000 unreleased Afghan war documents in its possession.

Porn at the Pentagon, Glenn Beck’s gunman, MILF rebels and ancient mullets

Inspired by a robust number of clicks from the first three installments, herewith is another bundle of microblogging, back by popular demand! I’ll return to lengthier writing in this space in the near future; for now I’m occupied with our preparations to expand MediaBugs into a national project (this fall), trying to scale something of a brick wall at Bloomberg, and working on a couple of other research & writing projects. Meanwhile, I think I’ve discovered a handy addendum to the maxim: The art of writing is rewriting, indeed, but the art of writing also is turning off your Internet access for a little while. Until next time… enjoy.

*

Is it “douchebag” or “douche bag”? @LoriFradkin has the answer! http://bit.ly/cafs3d about 1 hour ago

oh, lovely: child porn at the Pentagon, US intel agencies “at risk of blackmail, bribery, and threats” http://bit.ly/dxZDaB about 1 hour ago

you can bet the farm this crazed Calif. shooter watched Glenn Beck and/or Fox News. See quotes from his mom: http://bit.ly/cIKMf2 11:02 AM Jul 19th via web

Told ya so! re Oakland gunman likely inspired by Glenn Beck: http://bit.ly/axh2kL Wed Jul 21 14:01:48 2010

how to stop gorging on digital information: http://bit.ly/crZRZ4 Wed Jul 21 08:33:11 2010

once the heart of the Mayan empire, now a “rapidly deforesting mini-narco-state” http://nyti.ms/dD45S4 9:10 AM Jul 19th

some pretty f–@%*! funny Blagojevich ringtones: http://bit.ly/cOg4VW 11:46 AM Jul 16th

97-year-old stoner seriously bummed out by Vallejo authorities: http://bayc.it/p2P/ 10:24 AM Jul 15th

the Moro Islamic Liberation Front: a rebel group with a headline-grabbing name! http://bit.ly/bbFDtM 10:01 AM Jul 15th

Steve Carrell and Paul Rudd take it to the hole on Lebron and Jim Gray http://youtu.be/KtIaMr2hGeI 9:51 AM Jul 15th

Utah one-ups Arizona on anti-immigrant fear mongering http://nyti.ms/b30CfF 10:38 PM Jul 14th

but U.S. still in critical condition RT @nprpolitics Cheney Recuperating From Heart Surgery http://n.pr/dwbwVu 2:37 PM Jul 14th

CBS News: The Netherlands Win World Cup! (by a score of “SCORE to SCORE”) http://bit.ly/aon754 3:14 PM Jul 12th

apparently the mullet is ancient history: http://bit.ly/d4cs1p 9:19 AM Jul 12th

Lots more straight from the source, right here.